sobota, 28 listopada 2015

"Harry Potter i Kamień Filozoficzny"- J.K. Rowling





Tytuł:  "Harry Potter i Kamień Filozoficzny"
Autor:  J. K. Rowling & Jim Kay
Część:  I
Seria:  Harry Potter- wersja ilustrowana
Wydawca: Media Rodzina
Kategoria: fantastyka
Ilość stron: 256
Ocena: 6/6















Po piętnastu latach od polskiej premiery „Harry’ego Pottera” Pottermaniacy mają powód do świętowania!
Długo oczekiwane ilustrowane wydanie pierwszej części cyklu „Harry Potter i Kamień Filozoficzny” ukazuje się z ponad 100 ilustracjami. Ich autorem jest Brytyjczyk Jim Kay, zdobywca nagrody Kate Greenway Medal.
Jestem ogromnie podeskcytowany faktem, że mogłem zaplanować wygląd bohaterów, odzieży, architektury i krajobrazów z książek serii „Harry Potter”. W powieściach jest zawarte wszystko, chciałem zatem wnieść to, co potrafię, by w pełni i jak najlepiej ukazać głębię historii stworzonej przez Rowling.
Autor szaty graficznej zdradził, że każdej ilustracji nie mógł poświęcić więcej niż kilka dni, bo stworzył ich ponad 100 (ilustrowana jest każda strona książki!). Kay szukał inspiracji wśród ludzi i miejsc, które dobrze zna. Postać Hermiony, na przykład, wzorowana jest na jego siostrzenicy!


Ilustrator znany jest już polskim czytelnikom – ilustrował wydaną w 2013 roku książkę Patricka Nessa „Siedem minut po północy”.


http://mediarodzina.pl/







Alohomora! Wreszcie nadszedł czas na to, aby otworzyć wielką skrzynię myśli przepełnioną aż po brzegi spostrzeżeniami, opiniami i tezami, które gromadziły się tam już od kilku dobrych lat, kiedy seria powieści o młodym czarodzieju stała się dla mnie kluczem do literackiego świata. "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" to niewątpliwie jedna z najbardziej popularnych lektur dzisiejszych czasów, która zachwyciła miliony czytelników z całego świata. Trudno wręcz uwierzyć, że minęło dokładnie piętnaście lat od ukazania się pierwszego tomu serii autorstwa J. K. Rowling. Jednakże fenomen lekturą zdaje się stale trwać, co można udowodnić pojawieniem się specjalnego wydania powieści "Harry Potter i Kamień Filozoficzny", które zostało przyozdobione licznymi ilustracjami autorstwa Jima Kay'a. Czas więc ponownie wkroczyć do tajemniczego świata przesiąkniętego magią na wskroś. Dissendium!

Muszę przyznać, że niezmiernie cieszę się z tego, że mogłem powrócić do tak znaczącej dla mnie lektury i to w dodatku w jakiej formie! Jednakże z drugiej strony wypełniała mnie obawa, bowiem naprawdę ciężkim zadaniem jest ubranie w słowa wszystkich moich myśli dotyczących tak świetnej serii, która nie tylko jest wspaniałą historią grupy przyjaciół w świecie magii i tajemnic, a prawdziwie pouczającą przygodą pełną moralizatorskich i pouczających wątków. Wprawdzie nie jest to aż tak oczywiście wyeksponowane, ale właśnie teraz uświadomiłem sobie, jaką ta książka ma w sobie siłę i moc. Tak więc ponowna lektura "Harry'ego Pottera i Kamienia Filozoficznego" okazała się naprawdę wartościowa, bowiem znów doświadczyłem tak idealnie skonstruowanej historii, która dosłownie pochłania czytelnika i uzależnia go do tego stopnia, że mógłby od razu przeczytać wszystkie siedem części serii. Ponadto, oprócz pozytywnych emocji, zupełnym zaskoczeniem było dla mnie ukazanie się uniwersalnych i dydaktycznych motywów, które pokazują siłę przyjaźni, wsparcia, problem samotności i izolacji od społeczeństwa, istotę odnajdywania się w nowym środowisku, a także ukazanie biedy i różnych zlepków codziennych uczuć. W dodatku wszystkie te powyższe kwestie zostają w jakże trafny sposób związane intrygującą magią, która nadaje powieści niespotykanego i oryginalnego wyrazu. Szczerze powiedziawszy, wcześniej nie zdawałem sobie sprawy z tego, że książka ta może mieć aż tak głębokie przesłanie, toteż mogę stwierdzić, iż jest ona przeznaczona zupełnie dla wszystkich czytelników bez względu na wiek, bowiem każdy wyciągnie z tej tajemniczej przygody do świata magii coś innego.

Bardzo ważną częścią nowego wydania "Harry'ego Pottera i Kamienia Filozoficznego" są rysunki autorstwa Jima Kay'a, które zupełnie zmieniają oblicze książki i nadają jej lekko żartobliwy ton. Zmierzając wraz z wartkim nurtem fabuły możemy ujrzeć ciekawe stronice obrazujące rodzaje smoczych jaj, ukazanie chatki Hagrida czy nawet podręcznikowy opis trolla górskiego i leśnego. Według mnie, był to naprawdę świetny pomysł, aby dołączyć do lektury obrazki, które idealnie oddają klimat powieści, bowiem potęguje to emocje czytelnika i pobudza jego wyobraźnię. Bardzo często poszczególne postacie z książki oraz wygląd Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie przywołuje nam na myśl dokładnie to, co zobaczyliśmy w filmowej adaptacji. Szczerze powiedziawszy, wiem na swoim przykładzie, że wielokrotne oglądanie tych produkcji może w pewien sposób zaburzyć obraz, który powstał wcześniej w naszej wyobraźni. Toteż mieszczące się w pierwszym tomie ilustracje pokazują bohaterów książki w całkiem innej odsłonie, co może nieco zadziwić grono czytelników. Jednakże dla mnie jest to bardzo pozytywne zaskoczenie, bowiem Jim Kay przedstawił całkiem inny obraz tego, co na ogół było mi już znane. Ulica Pokątna uzyskała zupełnie nowy i jakże tajemniczy oraz magiczny charakter, a bohaterowie nabrali innych cech, które zmieniły ich postrzeganie. Naprawdę niesamowite jest również to, jak zwyczajne ilustracje mogą wpłynąć na cały wygląd fabuły. Stała się ona elastyczna, ruchoma i wypełniona po brzegi intrygującą magią, co przyozdobiło całe dzieło J. K. Rowling i nadało mu wyszukanego wyrazu.

"Harry Potter i Kamień Filozoficzny" to niesamowita przygoda do tajemniczego i magicznego świata czarodziejów, który wciąż czeka na nowych czytelników, by zapewnić im niespotykane emocje i wrażenia. Dzieło J. K. Rowling to lektura, która zapewniła sobie stałe miejsce w mojej pamięci i zdecydowanie była, jest i będzie w czołówce najlepszych książek, które przeczytałem. Pierwsza część przygód Harry'ego Pottera w dodatku wciąż na nowo zaskakuje wyjątkowym konceptem, formującym wyłączny i unikalny motyw, który stał się fundamentem dla innych powieści. Dlatego można stwierdzić, że powieść "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" to ponadczasowa pozycja, która nie tylko wpłynęła na wyobraźnię milionów czytelników, ale także wywarła znaczący wpływ w ich życiu. Serdecznie polecam!






Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu Media Rodzina.

11 komentarzy:

  1. To wydanie samo w sobie jest magiczne. Wspaniały powrót do czasów dzieciństwa, ale także poznanie Harry'ego Pottera na nowo. :) Każdy Potterromaniak powinien mieć tę książkę na swojej półce.
    Osobiście tak zakochałam się w tym wydaniu, że nie mogę doczekać się kolejnej części :)

    Pozdrawiam, niech książki będą z Tobą! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie także bardzo podoba się ta książka... Jest bardzo oryginalna i na swój sposób magiczna. :)

      Niech książki również będą z Tobą! :)

      Usuń
  2. Ulubiona seria :) chyba kiedyś do niej wrócę... po raz kolejny :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten egzemplarz to coś, co w chwili premiery wymalowało na mojej twarzy ogromniasty uśmiech. Teraz rok w rok znowu będę miała na co czekać! <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja także będę czekać na kolejny ilustrowany tom <3

      Usuń
  4. Harry'ego czytałem bardzo dawno temu, jednak do tej pory często go wspominam :) Wydaje mi się, że ta książka to pozycja obowiązkowa dla wszystkich prawdziwych fanów Harry'ego :D Mam nadzieję, że ja również się w nią kiedyś zaopatrzę ;)

    Pozdrawiam :)
    http://mybooktown.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważam, że to w ogóle powinna być obowiązkowa pozycja dla każdego czytelnika. :D Cóż, widać, że mamy podobne zdania! :) Tak, koniecznie musisz się w nią zaopatrzyć! :) Pozdrawiam...

      Usuń
  5. Harry Potter nigdy mnie specjalnie nie ruszał, ale... w takiej formie mogłoby mi się spodobać :)
    www.maialis.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno by ci się spodobało! :) Forma mówi sama za siebie... jest magiczna :)

      Usuń
  6. Nominowałam Cię do LBA :) ------------> http://aksamitne-stronice.blogspot.com/2015/12/lba-4.html

    OdpowiedzUsuń